Gingasta on olemassa esimerkiksi fanien tekemiä tasohyppelypelejä sekä muita ihan virallisempia pelejään. Mitä muuta löytyy?
Lyökää Akakabuto- lautapeli
Meteor Ginin mukana sivuilta 110-111 voi löytää "Lyökää Akakabuto- lautapelin", jonka ideana on että kukin pelaaja valitsee yhden hahmoista (Daisuke, Gin, Ben, Riki, Ukko ja John). Noppaa heitetään vuorotellen ja edetään silmäluvun osoittaman määrän ruutuja. Ruutuja on kaiken kaikkiaan 36 ja niistä saa ohjeita miten menetellä. Esimerkiksi ruudussa 23 neuvotaan kiepauttamaan naru jalan yli.
Olen varmaan kerran tai kaksi pelannut tätä siskoni kanssa ihan huvikseni ja ruutujen toimintoja noudattessa on tilanteista tullut varsin koomisia. Jokunen saattaa tuntua älyvapaalta, mutta aika hyvin ruutuihin on keksitty näitä menetelmiä/ehtoja. Peliä on vähän ikävä pelata tällaisenaan, jolloin haaveilenkin isosta skannatusta paperiversiosta jolloin mangaa ei tarvitse pitää paikallaan.
Weed Pachinko peli
Vuonna 2009 Sankyo-niminen yritys valmisti GDW:stä pachinko-pelin eli metallikuulilla pelattavan peliautomaatin. Kuulat asetetaan syöttökaukaloon, josta ne valuvat lyöntilaitteelle lyötäväksi pelin sisään. Mitä kauemmaksi kahvaa kääntää sitä voimakkaammin kuulat lyödään. Kuulat on tarkoitus lyödä ruudun alapuolella olevaan reikään mikä avaa voittoportit. Tässä on tavoitteena saada kolme samaa numeroa eli koiraa. Kolmen saman numeron saaminen ei kuitenkaan ole välttämätöntä ja estä pelin etenemistä sekä klippien näkemistä.
Pachinko-pelissä on neljä erilaista tasoa/kenttää kevät, kesä, talvi ja lopuksi päästään Torahampaalle taistelemaan vihollisia vastaan. Joka kerta kun voitat vastustajan pääset näkemään erilaisia klippejä ennen kuin peli jatkuu. Se tulee kuitenkin ottaa huomioon ettei pelaaja kuitenkaan missään vaiheessa pääse varsinaisesti ohjaamaan hahmoa.
Yksinkertaisuudessaan Pachinkoa pelataan kuulilla ja niitä voitetaan pelistä lisää.
Weed-kännykkäpeli
Sungura tuotti Ginga Densetsu Weedistä digitaalisen kortteihin perustuvan kännykkäpelin. Kukin hahmo edustaa ikään kuin korttia, jolla on omat tilastotietonsa. Tavoitteena on kerätä vahvin armeija ja syrjäyttää eri johtajia. Eli korteissa olevilla hahmoilla on omat voimakkuutensa ja heikkoutensa, jolloin tulee päättää oikeita liittolaisia jotta voi voittaa vihollishahmoja. Hahmoja näyttäisi olevan myös mahdollisuutta kehittää tiedoistaan.
Tässä vaiheessa oma selityskykyni lakkaa toimimasta. Lisäksi mitä pelistä on keskusteltu niin siinä on ollut ongelmia esimerkiksi pelin lataussivun ja pelin löytymisen suhteen. Ilmeisesti myös peliin liittyvän sarjakoodin tms. on voinut saada Orionin 22. osan yhteydessä.
Pelien lisäksi netti on pullollaan erilaisia hahmotestejä ja tietokilpailuja kunhan vain osaa etsiä. Tietokilpailut ovat siitä ongelmallisia, että ne eivät ole niin haastavia tai niissä on vanhentunutta tietoa. Suosittelen testaamaan Antun tekemää tietovisaa ja katsomaan Ginga Sanomista listattuja hahmotestejä.
Äffän taistelupelikortit
Äffä on teetättänyt Gingasta taistelupelikortit, jotka ovat tulostettavissa nettisivuilta. Säännöt ja ohjeet menevät seuraavasti:
1. Tulosta haluamasi kortit. Leikkaa ne irti paperista ja päällystä läpinäkyvällä teipillä, päällystemuovilla tms. jotta ne pysyvät ehjinä.
2. Pelaa kaverin kanssa alla selitettyjen sääntöjen mukaan. Kumpikin tarvitsee oman pakkansa.
3. Peli kulkee siten, että kumpikin asettaa yhdellä kierroksella yhden kortin nurinpäin pelipöydälle ilman, että toinen tietää, mitä toisen kortissa on.
4. Kortit käännetään.
5. Se, kummalla on voitokas kortti, voittaa kyseisen kierroksen ja hävinnyt kortti joko päätyy "käytettyjen pakkaan" tai voittaja saa sen. (Sopikaa itse ennen pelin alkua!)
Säännöt
1. Lajit
- Ensisijaisesti laji ratkaisee, kuka voittaa: Koira voittaa karhun, karhu voittaa suden ja susi voittaa koiran.
2. Kumoavat merkit
- Jos häviölle jäävän lajin edustajalla on kuitenkin kumoava merkki ja korkeammat voimapisteet, se voittaa:
Jos häviölle jäävällä lajilla on isommat voimapisteet, kuin voittavalla... ...karhu päihittää koiran tulikynnellä... ...koira voittaa suden viikatteella... ...susi voittaa karhun Zetsu Tenrô Battôgalla.
Esimerkki:
Pelaaja 1. laittaa pöydälle Hopeanuolen, jolla on 20 voimapistettä ja viikate. Pelaaja 2 laittaa pöydälle Akakabuton, jolla on 30 voimapistettä ja tulikynsi. Periaatteessa koira voittaisi karhun, mutta koska Akakabutolla on tulikynsi ja 30 voimapistettä enemmän, se voittaa. (Tässä vaiheessa ei ole väliä, mikä merkki Hopeanuolella on, jos sen voimapisteet kerran ovat pienemmät ja kyseessä ovat kaksi eri lajia.)
3. Merkit
- Merkkien voimasuhteet tulevat voimaan, jos taistelijat ovat samaa lajia. Merkkejä on yhteensä 5 ja niistä 3 toimii myös lajivoimat kumoavina (kohta 2.). Muilla merkeillä on väliä vasta siinä vaiheessa, jos esim. 2 koiraa tulee vastakkain, jolloin ei voida lajista katsoa, kumpi voittaa.
Viikate voittaa Zetsu Tenrô Battogan ja Tähden.
Zetsu Tenrô Battoga voittaa voittaa Tähden ja Kuun.
Tähti voittaa Kuun ja Tulikynnen.
Kuu voittaa Tulikynnen ja Viikatteen.
Tulikynsi voittaa Viikatteen ja Zetsu Tenrô Battôgan.(*)
(*) Tämä ei päde, jos tulee karhu vs. susi -tilanne. Jos sudella on korkeammat pisteet ja Zetsu Tenrô Battôga, se voittaa karhun, vaikka karhulla olisi tulikynsi. Tulikynsi voittaa Viikatteen ja Zetsu Tenrô Battogan vain, jos taistelijat ovat samaa lajia.
4. Voimapisteet eli VP:t
- Hyvät voimapisteet takaavat voiton, mutta niihin katsotaan VAIN, jos...
a) häviölle jäävällä lajilla on Kumoava merkki b) samaa lajia olevilla hahmoilla on samat merkit
Johnin paijauspeli
Deviantartissa oleva Dreamfang on luonut Johnille eräänlaisen paijauspelin, jossa on mm. mahdollista antaa saksanpaimenkoiralle luu (oikealta puolelta suuta). Oikealta alhaalta löytyy myös kohta "take" jossa sinun on mahdollista haastaa John, jonka jälkeen tulee vaihtoehdot "run for your life" tai "give it back."
Menkokortit
GNG:stä on olemassa virallinen menkokorteilla pelattava menkopeli. Kortit ovat valmistettu tavallisesti paksusta paperista tai pahvista. Korttien toisella puolella ellei molemmilla on kuvia animesta tai mangasta. GNG:n menkokorteissa niitä on vain yhdellä puolella ja mangakuvia ei ole käytetty. Korttien tarkkaa lukumäärää ei tiedetä, mutta niitä on useampi kymmen.
Pelin tavoitteena on saada eniten kortteja vastustajiltaan/yksinpelissä kaikki vastustajan kortit. Tarkemmista pelin menetelmistä voit lukea täältä.
Pelien lisäksi netti on pullollaan erilaisia hahmotestejä ja tietokilpailuja kunhan vain osaa etsiä. Tietokilpailut ovat siitä ongelmallisia, että ne eivät ole niin haastavia tai niissä on vanhentunutta tietoa. Suosittelen testaamaan Antun tekemää tietovisaa ja katsomaan Ginga Sanomista listattuja hahmotestejä.
Jouduin vielä hieman vaihtamaan aiheen paikkaa, maanantain mahdollista konetta odotellessa.
VastaaPoistaAntun tietovisa on kyllä aivan liian lyhyt minun makuuni ja siellä pyörivät vain muutamat samat kysymykset.
VastaaPoistaTuo tekemäni tietovisa on toki lyhyt, mutta se on myös tarkoitettu vähän eri-ikäisille ja jos en ihan väärin muista niin Älypäällä on tietty raja montako kysymystä voi sinne laittaa. Ja tosiaan tein tuon lähinnä sen takia, että monessa ennestään olevassa tietovisassa oli väärää tai vanhentunutta tietoa.
VastaaPoistaNo mutta, piti sanomani, että lisäksi on se GNG-lautapeli (jonka oletkin tosin esitellyt jo toisessa tekstissä muistaakseni) sekä GNG-menkokorteillakin on oma pelattava pelinsä.
Menkoja mietin lautapelin yhteydessä, mutta jätin ne virallisimpina pois. Mutta peli-ideaa täytyy tosin selittää johonkin väliin vielä tätä postausta.
Poista