Tein joskus tähän blogiin omat käännökset GNG:n lautapelin ohjeista. Vähän myöhemmin ohjeista ilmestyi myös toinen, Houndyn tekemä käännös - josta on syytä puhua vielä erikseen. Aiemmat ohjeet ovat löydettävissä täältä.
Säännöt
2-4 pelaajaa, pelin kesto 30-60 minuuttia. Lataa at The Game Crafter.
Valmistelu
- Laita liittolaismerkit pelilaudalle omille alueilleen.
- Laita Riki-merkki Rikin vahinkomittarin alimpaan ruutuun.
- Sekoita kaikki kortit.
- Sijoita 9 heikkouskorttia pelilaudan ruudukkoon (älä katso niitä).
- Jaa jokaiselle pelaajalle 5 henkikorttia.
- Kaikki aloittavat Futago-solasta.
Pelin aloitus
Arpokaa aloittaja, vuoro menee myötäpäivään.
Pyöräytä spinneriä nähdäksesi monta ruutua saat liikkua. Voit liikkua mihin suuntaan vain.
Pyöräytä spinneriä nähdäksesi monta ruutua saat liikkua. Voit liikkua mihin suuntaan vain.
- Jos nuoli osuu Nagareboshiin ("Tähdenlentoon") tai nappulasi päätyy Tähdenlento-ruutuun, nosta yksi Nagareboshi-kortti ja noudata sen ohjeita.
- Jos nappulasi päätyy numeroituun ruutuun, noudata Aluepisteet-kohdan ohjeita.
- Jos menet alueelle, noudata Liittolaisten kerääminen -kohdan ohjeita.
Rikin haavoittuminen
Pelin edetessä Riki voi haavoittua. Jos Rikin vahinkomittari saavuttaa "Vaaran":
- Riki-nappulaa viimeksi ylöspäin siirtänyt pelaaja joutuu laittamaan liittolaismerkin Futago-solaan auttaakseen Rikiä.
- Jokaisessa tulevassa haasteessa, jonka pelaaja häviää, hänen on laitettava liittolaismerkki Futago-solaan.
Kun joku pelaajista palaa Futago-solaan, hän palauttaa Riki-merkin
mittarin alimpaan ruutuun. Jos Futago-solassa on liittolaismerkkejä
alueelta, mistä pelaajalla ei ole liittolaisia, hän voi ottaa ne.
Pelaajien ei enää tarvitse laittaa liittolaismerkkejä Futago-solaan.
Henkikorttien vaihto
Jos saat "Henkikorttien vaihto" Nagareboshi-kortin, valitse pelaaja,
jonka kanssa vaihdat kortteja. Vaihda 1-3 korttia näkemättä vastustajan
kortteja.
Aluepisteet
Jos pysähdyt numeroituun ruutuun, sinun on näytettävä kädestäsi
henkikortti, joka on isompi kuin ruudussa oleva numero (jos ruudun
numero on 5, 1 voittaa).
- 2, 3, 4, tai 5 voittaa 1
- 3, 4, tai 5 voittaa 2
- 4 tai 5 voittaa 3
- 5 voittaa 4
- 1 voittaa 5
Jos et voi näyttää isompaa korttia, siirrä Riki-nappulaa 1 ruutu ylöspäin.
Liittolaisten kerääminen
Kun käyt jollain alueella, valitse pelaaja ja haasta hänet (valitsemasi ei saa tai menetä mitään):
- Kumpikin pelaaja näyttää henkikortin kädestään.
- Suuremman kortin näyttänyt pelaaja voittaa.
- Jatkakaa kunnes jompikumpi on voittanut 2 kertaa.
Jos haastaja voittaa, hän saa liittolaismerkin kyseiseltä alueelta.
Jos haastaja häviää 2 kertaa, siirrä Riki-nappulaa 2 ruutua ylöspäin.
Akakabuton kohtaaminen
Kun joku pelaajista on kerännyt 6 liittolaista, hänen on palattava
Futago-solaan. Kun hän on saapunut, hän haastaa Akakabuton seuraavalla
vuorollaan.
Akakabuton hyökkäys
Oikealla puolellasi oleva pelaaja esittää Akakabutoa kohtaamisessa.
Valitse, mitä liittolaisia käytät kohtaamisessa. Jokaisessa liittolaismerkissä on mainittu hyökkäysvoima. Voit yhdistää niin monta liittolaista kun haluat saadaksesi korkeintaan 3 hyökkäysvoimapistettä. Akakabuton ruudukossa on 9 paikkaa joihin voit iskeä riippuen valitsemiesi liittolaisten hyökkäysvoimasta.
Valitse, mitä liittolaisia käytät kohtaamisessa. Jokaisessa liittolaismerkissä on mainittu hyökkäysvoima. Voit yhdistää niin monta liittolaista kun haluat saadaksesi korkeintaan 3 hyökkäysvoimapistettä. Akakabuton ruudukossa on 9 paikkaa joihin voit iskeä riippuen valitsemiesi liittolaisten hyökkäysvoimasta.
Hyökkäysvoima 3 Vasen käsi |
Hyökkäysvoima 3 Pää |
Hyökkäysvoima 3 Oikea käsi |
Hyökkäysvoima 2+ Vasen kylki |
Hyökkäysvoima 2+ Vatsa |
Hyökkäysvoima 2+ Oikea kylki |
Hyökkäysvoima 1+ Vasen jalka |
Hyökkäysvoima 1+ Haaroväli |
Hyökkäysvoima 1+ Oikea jalka |
Kun olet valinnut liittolaisesi, seiso tai polvistu Akakabuto-laudan päälle ja pudota Gin-merkki. Jos paikka, johon Gin-merkki laskeutuu on vaadittavalta hyökkäysvoimaltaan pienempi ta yhtä suuri kuin liittolaistesi yhteenlaskettu hyökkäysvoima, hyökkäyksesi onnistui! Käännä Akakabuto-laudalta se heikkouskortti, jolle Gin-merkki laskeutui.
- Osuma: Kukistit Akakabuton ja voitit pelin!
- Huti: Et kukistanut Akakabutoa, joten joudut kohtaamaan sen hyökkäyksen (voit yrittää Akakabuton kukistamista uudelleen seuraavalla vuorollasi).
Jos Gin laskeutuu paikkaan, jonka vaadittava hyökkäysvoima on
suurempi kuin liittolaistesi tai johon on jo isketty, joudut kohtaamaan
Akakabuton hyökkäyksen.
Jos et osu Akakabuto-laudalle, yritä uudelleen. Jos sinulla on jatkuvasti ongelmia, käytä sähköistä Akakabutoa.
Jos et osu Akakabuto-laudalle, yritä uudelleen. Jos sinulla on jatkuvasti ongelmia, käytä sähköistä Akakabutoa.
Akakabuton hyökkäys
Akakabutoa esittävä pelaajaa nostaa hyökkäyskortin. Jos yksi
hyökkäyspisteistä on sama kuin mihin pelaaja yritti iskeä, liittolaiset
on lyöty ja liittolaismerkit poistetaan pelistä.
Jos menetät kaikki liittolaisesi:
Jos menetät kaikki liittolaisesi:
- Menetät yhden vuoron ja sinulla on enää yksi tilaisuus kukistaa Akakabuto.
- Hyökkäysvoimasi on 3.
- Jos et kukista Akakabutoa, putoat pelistä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Keskustele! Kommentteja valvotaan tällä hetkellä. Ilmoita toki myös mahdollisista kirjoitusvirheistä ja toivepostauksista. Kiitos! :)