keskiviikko 20. joulukuuta 2017

"Vain" Ginga-fani

Vielä joitain vuosia sitten koin jonkinlaista ulkopuolisuuden tunnetta, koska Ginga oli ainoa fanituksen kohteeni.

En osaa oikein paikallistaa, milloin tämä tunne olisi saanut alkunsa. Keskusteltiinhan foorumeillakin muista anime- ja manga-sarjoista, eikä siinä ollut mitään pahaa. Keskustelu oli oikeastaan harvinaisen mielenkiintoista ja tykkäsin seurata sitä yleisesti, vaikka en ihan kaikkea ymmärtänytkään.
Vuosien varrella olen tutustunut erilaisiin Ginga-faneihin ja olen huomannut, että yhä enemmän on kiinnostusta myös muihin sarjoihin. Ehkä sen myötä olen välillä hävennytkin omaa "rajallisuuttani" eli sitä, että olen vain Ginga-fani.

En sanoisi, ettenkö olisi jossain määrin kiinnostunut anime- ja manga-sarjoista. Suurimmaksi osaksi olen tutustunut lähinnä eläinaiheisiin sarjoihin, joita olen kerran tai kaksi kahlannut läpi. Viime vuonna tykästyin mielettömästi Dragon Balliin, kun sain sen tuttavaltani luettavaksi. Sitä ennen olin jo vuosia pitänyt sarjaa vastenmielisenä piirtotyylin takia, joka oli niin terävä ja erikoinen. Mutta kenties tämä oli hyvä opetus itselleni: luopua omista ennakkoluuloista ja aiemmista mielipiteistä. Tiedän silti monien sarjojen perusidean, vaikka en olekaan niitä pahemmin katsonut.

Jossain vaiheessahan Ginga-fanien keskuudessa alkoi yleistyä muiden sarjojenkin fanittaminen. Ehkä jo silloin otin sellaista painetta, että minunkin pitäisi tutustua ja tietää muiden fanien tavoin. Se olisi se uusi juttu, johon oli päästävä mukaan. Ajattelin, että olin suppeakatseinen kun en ollut pahemmin avartanut maailmaani sarjoille. Toiset fanit kokivat ikään kuin enemmän kuin minä.
Tuohon paineeseen liittyen voisin sanoa, että se ehkä vieläkin vaikuttaa elämääni. Minulla on suuri kynnys katsoa anime-sarjoja. Ajattelen, että minun on väistämättömästi tykästyttävä sarjaan tai oltava fani voidakseni katsoa sitä. En osaa katsoa animea tai lukea mangaa sen tuomasta ilosta. En tiedä, miten sen voisi voittaa tai voiko sitä edes voittaa.

Näin sivusta seuranneena minusta on ikävää, että erilaisia asetelmia voi syntyä tähän asiaan liittyen. Etenkin monet nuoret fanit ovat miettineet sitä, onko ok jos jokin toinenkin sarja on heille tärkeä. Voiko olla edelleen Ginga-fani? Mielestäni näiden ei pitäisi olla toisistaan poissulkevia asioita. Miksi joutua valitsemaan toinen?
Eri sarjojen fanittamisessa ei ole mitään väärää. Minusta se antaa niin paljon: oli kohde sitten mikä tahansa. Siksi minua ei haittaa, jos minulle tullaan puhumaan kaikenlaisista mielenkiinnonkohteista. Minäkin voin oppia paljon uutta.

Minussa animen ja mangan harrastaminen on hyvin pienimuotoista. Välillä tuntuu vieläkin, että sen myöntäminen tai siitä puhuminen julkisesti on kovin vaikeaa sekä häpeällistä yleisesti. Mutta niin me ihmiset olemme erilaisia siinä, miten ja mihin tykästymme.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Keskustele! Kommentteja valvotaan tällä hetkellä. Ilmoita toki myös mahdollisista kirjoitusvirheistä ja toivepostauksista. Kiitos! :)

(c) Blogini manga- ja animekuvia saa käyttää. Sama koskee myös yksittäisiä oheistuotekuvia.