keskiviikko 20. elokuuta 2014

Animen tyylit (GNG)

Ginga Nagareboshi Gin animessa piirtotyyli vaihtelee eri jaksojen välillä. Eniten tätä huomaa, kun seuraa miten sarjan päähahmoa Giniä on piirretty. Sarjalla on ollut eri piirtäjiä mikä voi selittää tyylin vaihtelua ja muuttumista. Kuitenkin loppua kohden Gin alkaa näyttää enemmän ulkonäöllisesti Takahashin tyyliä vastaavalta.

Näistä esimerkeistä 2. ja 6. kuvaavat mielestäni ei niin miellyttäviä piirtotyylejä omalla kohdallani. 6. Giniä tuskin tunnistaa itsekseen ja esimerkiksi arvet ovat häiritsevän isonnäköiset. 4. taas alkaa jo vastata sellaista tyyliä, joka miellyttää. Tyyli on huomattavasti realistisempaa eikä niin pehmeätä. Se myös kuvaa parhaiten hahmoa ulkonäöllisesti että tyylillisesti ja pelkästään jo anatomiasuhteissa on tapahtunut parannusta. Ginin silmät ovat tyylin kannalta sopivan etäisyyden päässä ja pään muoto on suorastaan kaunis siinä missä kokokin, jos vertaamme 2. kuvaan.

Animen tyyli parhaimmillaan:

7 kommenttia:

  1. Eniten omaa silmääni miellyttää nuo kaksi alimmaista sekä kuvat 3 ja 4.

    Hauskaa GNG:ssä on aina ollut se, miten hyvin eri piirrostyylit sulautuvat yhteen, eikä mitään shokeeraavan suurta eroa huomaa (tai no huomaa toki, muttei niin silmiin pistävästi kuin Weedissä esimerkiksi). Sen sijaan hieman ihmettelen, että miksi animessa täytyy olla eri piirtäjiä? Eihän Disney leffoissakaan ole, niissä piirtotyyli (ainakin omien muistikuvieni mukaan) säilyy samanlaisena läpi elokuvan.. Tosin en tiedä, voiko GNG:tä ja Disney -leffoja verrata keskenään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä Disney-leffoissa on animaattoreita vaikka millä mitalla, ei vain yhden ihmisen voimin saada tehtyä niin laadukasta jälkeä, ellei yhteen elokuvaan saisi mennä aina 10 vuotta. Disneyllä taas laadunvalvonta on hyvin tarkkaa ja kuvat syynätään läpi useamman kerran, jotta tyylissä ei ole havaittavaa vaihtelua. Ota myös huomioon, että 1 Disney -leffa on huomattavasti lyhyempi, kuin koko GNG -telkkarisarja. Jos japanilaisesta animaatiosta haluaa etsiä Disneylle vastinetta niin hyvä ehdokas on Studio Ghibli, joka työllistää suuren määrän animaattoreita, jotka sitten jäljittelevät haluttua tyyliä ja tuottavat teatterijulkaisukelpoisen elokuvan.

      Poista
    2. Tämä on totta. Animea tehdessä kokeneimmat ja taitavimmat animaattorit tekevät päätyön eli piirtävät tärkeimmät, yksityiskohtaisimmat ja vaativimmat kalvot. He antavat niinsanotusti suuntaviivat, joiden avulla muut animaattorit kykenevät hahmottamaan animaation kulun selkeämmin ja tekemään välikalvot, jotka täydentävät liikkeen sulavaksi.

      Yleensä kullekin jaksolle valitaan pääanimaattori, jonka piirtojälkeä muut parhaansa mukaan jäljittelevät. Tämä selittää erillisten jaksojen huomattavan tyylillisen vaihtelun.

      -Lycaon

      Poista
  2. Mielenkiintoista. Tiedän toki, että Disneyllä on useampi eri piirtäjä, mutta ihmettelen, miten erilaista laadunvalvonta on eri firmoilla. Onko muilla animesarjoilla vastaavanlaista piirtojäljen heittelyä kuin gingassa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Laadunvaihtelua on paljonkin, mutta harvemmin niin rajua kuin WEED-animessa. Samalta studiolta kannattaa vilkaista Higurashia, jossa laatu vaihtelee hienosta matokäsiin.

      Paljon elokuvan tai sarjan laatuun vaikuttaa budjetti. GNG tehtiin melko pienellä budjetilla ja sen juonta lyhennettiin loppupuolella, mutta se tehtiin ennen laman alkamista, jolloin rahaa oli laittettavissa pienempiinkin projekteihin. WEED tehtiin paljon epävarmempina aikoina eikä siihen käytetty niin paljon rahaa, mikä näkyy heti laadussa. Monet huonosti piirretyt kohtaukset on päätetty jo ennen varsinaisen piirtämisen aloittamista, minkä näkee kuvakäsikirjoituksista.

      Poista
    2. Kyllä on, tämä on helposti havaittavissa myös tunnetummissa animesarjoissa, mainittakoon mm. Bleach, Dragon Ball, Inuyasha, Naruto ja One Piece. Nämä ovat toki satojen jaksojen mittaisiakin, joten jo budjetin kannalta on ymmärrettävää, että jonkinasteista laadunvaihtelua esiintyy. Lyhyemmissä, yhden tai kahden courin sarjoissa piirtojälki on yleensä yhtenäisempää, mutta eri animaatiostudioilla on laadunvalvonnan suhteen omanlaisensa kriteerit. Siitä huolimatta jokainen piirtäjä on yksilö, ja pääanimaattorin kädenjälki näkyy aina selkeimmin. :)

      Niin Hopeanuolen kuin Weedinkin tapauksessa tyyliseikkoihin on varmasti vaikuttanut osaltaan se, että hahmoina toimivat ihmisten sijaan koirat; tämä luo etenkin anatomian näkökulmasta aivan omat haasteensa, ovathan useimmat sarjat kuitenkin ihmispainotteisia. Myös Wolf's Rainissa susien ulkonäössä esiintyy paljon vaihtelua, mutta se ei ole yhtä silmiinpistävää kuin Gingassa.

      -Lycaon

      Poista
  3. Haluan tähän mainita, että tyylit 1. ja 2. ovat oikeastaan ihan samat. Sen huomaa tavasta, jolla Ginin poskikarvat on piirretty. Samoin lopussa mainitsemasi "animen tyyli parhaimillaan" esittää myös ihan samaa tyyliä.

    Piirrostyylit vaihtelevat jaksoittain, sillä eri jaksoissa on ollut toimimassa eri animaatio-ohjaaja: henkilö, joka vastaan suuresti jakson animaatiotyylistä ja tekee myös avainanimaatiota. Esimerkiksi jaksoissa 3, 7, 11 ja 19 on sama animaatio-ohjaaja, miksipä näissä jaksoissa hahmot on piirretty samalla tyylillä kuin esimerkkisi 1. ja 2. Nopeasti laskemalla olen sitä mieltä, että GNG-animessa on toiminut kaiken kaikkiaan 8 eri animaatio-ohjaajaa, mutta en nyt jaksa ruveta listaamaan jokaista jaksoa missä nämä vaikuttavat.

    ~Yamashita

    VastaaPoista

Keskustele! Kommentteja valvotaan tällä hetkellä. Ilmoita toki myös mahdollisista kirjoitusvirheistä ja toivepostauksista. Kiitos! :)

(c) Blogini manga- ja animekuvia saa käyttää. Sama koskee myös yksittäisiä oheistuotekuvia.